Een bullet journal gebruiken voor je depressie

Een bullet journal gebruiken voor je depressie

bullet_journal-1 inspiratie februari maandoverzicht

‘Je moet een dagboek bij gaan houden’, zei mijn psycholoog zonder enige twijfel. Oke een dagboek om bij te houden wat ik heb gedaan en hoe ik me voel. Prima, maar dan wel op mijn manier. Oftewel door middel van een bullet journal.

Ik heb nooit eerder een bullet journal bijgehouden, puur omdat ik het nut er niet van in zag. Maar toen mijn psycholoog het woord dagboek noemde leek het me een goed voornemen er toch maar eens mee te beginnen.

Omdat ik eerst wil uitproberen of het echt wat voor me is, gebruik ik eerst een schrift met kleine ruitjes. Als het me bevalt kan ik altijd nog een bullet journal aanschaffen.

bullet_journal-2 inspiratie februari mood tracker selfcare

Ik startte er direct dezelfde dag nog mee, om te beginnen maakte ik een mood tracker. Om op deze manier een inzicht te krijgen in mijn ups & downs. Ik begon natuurlijk pas halverwege februari maar hield mijn stemming al lange tijd bij met een app. Op deze manier kon ik de eerdere dagen van februari ook inkleuren.

Ook maakte ik een pagina met een aantal self care tips. Op dagen dat het niet zo goed gaat weet ik soms even niet wat ik moet doen, dan kan ik deze pagina er makkelijk bij pakken en bewust iets hieruit kiezen.

bullet_journal-3 inspiratie februari maandoverzicht dagoverzicht weekoverzicht

Onder lichte dwang van mijn psycholoog maakte ik ook een pagina om mijn dagen bij te houden. Hier houd ik bij hoe ik geslapen heb en wat ik die dag heb gedaan. Op deze manier wil ik meer inzicht gaan krijgen in activiteiten die me energie geven en die me energie kosten.

Daarnaast heb ik ook een korte weekevaluatie gemaakt met activiteiten die goed voelden en veranderingen in bijvoorbeeld mijn medicatie.

bullet_journal-4 inspiratie februari habittracker

Ook maakte ik nog een habit tracker. Puur om in een oogopslag te kunnen zien wat ik wanneer ongeveer doe. Op deze manier heb je je dagelijkse leven een beetje in zicht op een pagina.

Ik gebruik mijn bullet journal dus eigenlijk om inzicht te krijgen in mijn slaappatroon en mijn dagelijkse bezigheden. Om op deze manier een lijst te kunnen maken van bezigheden die mij energie kosten, en die mij energie geven. Want het feit is wel dat ik alles nog heel langzaam op moet pakken en zeker nog niet de oude ben.

Als het voor mij werkt wil ik vaker mijn bullet journal set-up met jullie delen, wellicht heeft iemand er nog wat aan.

Liefs,
Ilona


4 gedachten over “Een bullet journal gebruiken voor je depressie

  1. Oh en trouwens het lijkt me leuk om meer te zien! Ik heb zelf een tijdje een bullet-journal gebruikt maar ben gestopt omdat ik met mijn agenda voor het maken van afspraken in mijn werk vaak op tafel moest hebben. Ik kan ook nog eens niet zo mooi tekenen dus ik vond dat niet alleen niet zo gepast maar stiekem ook een beetje ongemakkelijk haha! Het lijkt me wel leuk voor mijzelf nog weer eens pagina’s te maken.
    Silke onlangs geplaatst…Dagelijkse dankbaarheid, wat het mij heeft gebracht

  2. Handig artikel, ik gebruik zelf al een tijdje een bullet journal en vind het echt heel leuk om te doen en ook nog eens ontzettend handig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge