De impact van online bestellen & zo kan het beter

Als er iets is wat ik altijd een ingewikkeld afwegen vind, is fashion online bestellen. En dan vooral de mate waarin het bestellen en retourneren gebeurd. De meesten zullen zich hierbij namelijk absoluut niet bewust zijn van de omvang van de impact die online bestellen heeft. Daarom vandaag wat meer daarover. Met natuurlijk een aantal tips waarmee je zelf een positieve bijdrage kan leveren.

Tegenwoordig is het heel normaal dat we alles zo in huis hebben, het liefst de volgende dag nog. Of het nou gaat om een boek, een tof pak of een leuk topje, we bestellen er op los. Bij voorkeur met gratis verzending en het liefst hebben we de bezorger zo snel mogelijk voor onze deur staan. In 2020 werden er maar liefst 778 miljoen pakketten binnen nederland verstuurd. Wat neer komt op 45 pakketten per inwoner. Niet per huishouden, nee per inwoner. En wat betreft de kledingconsumptie gaat 44% van deze pakketten ook gewoon weer retour.

Elk pakketje heeft impact

Wat we vergeten is echter dat elke bestelling die wij doen, impact heeft op het milieu en andere bijkomende kosten. Het moet bij elkaar gezocht worden, ingepakt worden en vervoerd worden binnen of zelfs naar Nederland. En al die retourzendingen? Het blijkt in de praktijk vaak makkelijker om de teruggestuurde producten direct te verbranden dan het opnieuw in de verkoop te gooien. Voor jou je geld terug, maar tegelijkertijd dus wel verspilde kleding. Waar een groot deel van de industrie slechts de schouders voor ophaalt.

Pakketbezorgers

Mocht je De Avondshow actief gevolgd hebben, ken je het fragment misschien. Heb je het nog niet gezien, is het het zeker het kijken waard. Want niet alleen het milieu maar ook de pakketbezorgers hebben onder onze enorme bestellingen te lijden. Door onder andere een te hoge werkdruk door een toenemende stroom pakketjes.

Ook deze video over de kledingindustrie is een interessante. Het geeft meer zicht op de kanten die wij niet te zien krijgen.

Hoe dan wel?

Misschien was je je hier totaal niet van bewust en begin je je nu toch af te vragen wat je anders kan doen. Want het kan anders. Bijvoorbeeld met deze (simpele) tips

  • Orden je winkelmandje; wil je dit echt of wordt het een passessie? Dat laatste wil je uiteraard voorkomen, zodat er zo min mogelijk terug hoeft
  • Koop lokaal; in de winkels bij jou in de buurt. Online bestellen is meestal niet eens nodig.
  • Check de eventuele maattabel, zodat je een product niet in talloze maten hoeft te bestellen
  • Terugsturen? Probeer het bij de dichtstbijzijnde winkel te retourneren als dit mogelijk is.
  • Bundel aankopen zodat meerdere items in 1 keer komen.

Lees ook: Slow fashion: Zo kies jij duurzame kleding

Hoe beperk jij jouw impact op het milieu?
Liefs
Ilona

11 reacties

  1. Ik zelf bestel ver nooit. Ik ben altijd bang dat de maarten niet goed zijn. En dan mag je het weer terug zenden.
    Als ik ga shoppen dan heb ik altijd het juiste mee, en ook. Ik hou van shoppen.

  2. Als er een maattabel te vinden is, bestel ik rustig online: dan past het wel. Want ik ken mijn maten (in cm’s, want M, 36, 42k: het zegt echt helemaal niks). Maar dan heb ik het over misschien 3x per jaar bestellen. Dan hou ik het ook. Voor mij was het een hele ontdekking dat mensen dus dingen in verschillende maten bestellen om dat dan thuis te passen! Snap ik niks van. Terugsturen doe ik dan ook nooit. En de reden dat ik wel 3x per jaar online bestel is … ik heb geen auto.
    Fast fashion is ook niet mijn ding. In mijn kledingkast heb ik mijn eigen vintage stukken hangen ;)

    1. Ah goeie! En denk dat met bestellen niet per se iets mis is maar dat we ons wel wat bewuster mogen zijn van het proces wat er achter ligt in plaats van alles achteloos te bestellen. Terwijl je sommige dingen in de winkel om de hoek zou kunnen halen.

  3. Ik vind dat soms nog wel lastig. Ik koop graag bij duurzame/fairtrade merken. Echter zitten die winkels niet in de buurt (als ze al een fysieke winkel hebben). Dus komt het toch aan op online kopen. Gelukkig zijn dit geen merken die kleding na retourneren verbranden. Wat belachelijk!

    1. Ja dat is inderdaad wel lastig! Ik denk zelf alleen dat je bewust zijn van hoe het gebeurd al belangrijk is, zodat we er bewuster mee om kunnen gaan.

  4. Ik vind dat soms nog wel lastig. Ik koop graag bij duurzame/fairtrade merken. Echter zitten die winkels niet in de buurt (als ze al een fysieke winkel hebben). Dus komt het toch aan op online kopen. Gelukkig zijn dit geen merken die kleding na retourneren verbranden. Wat belachelijk!

  5. Ik koop sowieso heel weinig. Weinig kleding en weinig spullen. Veel dingen vind ik gewoon rotzooi dus dat scheelt enorm. En als ik echt iets nodig heb, ga ik meestal gewoon naar de winkel. Wat ik tegenwoordig wel vervelend vind, is dat winkels zo weinig voorraad hebben. Dan heb ik op internet uitgezocht wat ik wil hebben, dan ga ik naar de winkel en dan hebben ze het niet. “We kunnen het wel voor u bestellen, mevrouw” Maar daar ben ik te ongeduldig voor. Ik wil gewoon met mijn aankoop de winkel uit lopen. Dus dan koop ik het niet.

  6. Ik bestel heel weinig online. Eigenlijk alleen als ik het niet in de winkel kan krijgen of alleen online verkrijgbaar is. Vind zelf online ook gewoon niet zo fijn. En dat is deze week ook weer gebleken. Ik had een topje nodig in nude kleur, maar eenmaal in huis bleek een M eerder een XS… Zo irritant!

  7. Ik koop zoveel mogelijk kleding tweedehands. Het beste is dan natuurlijk bij de kringloop, maar ik koop ook wel eens op de Engelse ebay…. dat laatste is dan natuurlijk weer minder handig.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.