Zelf gebruik ik mijn telefoon regelmatig bij mijn werk. Naast dat ik regelmatig upload op mijn Instagram accounts, vind ik het ook handig om de dingen digitaal bij te houden. Het is echter wel handig om er hierbij voor te zorgen dat je een beetje efficiënt omgaat met je telefoongebruik. Daarom vandaag een aantal tips.

Je telefoonabonnement
De eerste is wellicht een van de belangrijkste punten, namelijk een telefoonabonnement wat aansluit bij jouw wensen. Bij Ben kan je bijvoorbeeld je abonnement volledig afstemmen op jouw behoeften. Werk je veel buitenshuis, dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor veel MB’s. Werk je echter veel thuis, dan kunnen je MB’s juist wat lager. En bel jij bijvoorbeeld (voor je werk) zijn een hoop belminuten zeker een aanrader. Je kan alles dus precies afstemmen op jouw behoeften en gewoontes. Zo weet je zeker dat je abonnement bij jou past en je niet betaalt voor dingen die je toch niet gebruikt.
Google Calendar
Naast dat ik mijn bullet journal gebruik om te plannen vind ik het ook fijn om afspraken te noteren in mijn digitale agenda. Ik gebruik hiervoor de agenda van Google. Op deze manier kan ik altijd en overal bij mijn agenda, zowel via mijn laptop als mijn telefoon. Zo weet ik in ieder geval zeker dat ik altijd weet wat voor afspraak ik heb en waar ik moet zijn.

Meldingen uitschakelen
Hier heb ik het al eerder over gehad en dit is ook iets wat voor mij ontzettend goed werkt. Ik zet mijn telefoon op de niet storen modus, zodat ik niet gestoord word door appjes, mailtjes of andere binnenkomende meldingen. Sowieso heb ik van een groot gedeelte van mijn apps al de meldingen uitstaan, omdat ik dit persoonlijk fijner vind.
Op deze manier kan ik ongestoord werken aan een project en kan ik vaak flink wat werk verzetten zonder afgeleid te worden. Ik houd mijn telefoon eigenlijk alleen bij de hand als ik een belangrijk telefoontje verwacht.
Lees ook: Hoe social media je zelfbeeld positief kan beïnvloeden
Timers instellen
Naast dat ik tijdens het werken al mijn meldingen uit heb staan, heb ik ook voor bijvoorbeeld Instagram een timer ingesteld. Op deze manier krijg ik -van Instagram- een melding als ik langer dan 45 minuten de app gebruik. Dit zorgt er bij mij voor dat ik veel bewuster ben van de tijd die ik doorbreng op social media. Ook zorgt het er voor dat ik minder tijd besteed aan doelloos scrollen en minder op mijn telefoon zit. Iets wat er bij mij zeker voor zorgt dat ik efficiënter werk.

Werk en privé gescheiden houden
Zoals je inmiddels wel hebt kunnen concluderen, gebruik ik mijn telefoon aardig veel voor mijn werk. Maar ik gebruik ‘m daarnaast ook privé en tegenwoordig probeer ik hierbij werk en privé wel echt gescheiden te houden. Mijn werkmail gaat ’s avonds uit, werkgerelateerde appjes beantwoord ik pas weer als ik aan het werk ga en ik open mijn Studio Ilonaa instagram account niet meer.
Hoe zorg jij ervoor dat je alles uit je werktijd haalt?
Liefs,
Ilona
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Ben.
20 reacties
Wat een leuk artikel! Ik zet zelf mijn telefoon vaak uit als ik me echt moet concentreren. Voor kleine taken zet ik inderdaad ook een timer :)
Dankjewel! En slim.
Wat een goede tips, zo’n timer ga ik eens even over nadenken.
Ik beken dat ik eerder moeite heb om m’n werkmail niet te checken in het weekend of wanneer ik vakantie heb. Het is sterker dan mezelf. Nu heb ik m’n werkmail wel in de Mail-app staan en heb ik daarvan alle notificaties, badges en dergelijke uitgeschakeld zodat ik echt bewust die app moet openen als ik iets met werkgerelateerde e-mails wil doen. Al m’n andere mails zitten in de Gmail-app en daarvan krijg ik wel meldingen.
Herkenbaar wel. En slim dat je alles uitgezet hebt van je werkmail.
Ik heb mijn telefoon niet nodig voor mijn werk maar hij ligt wel altijd binnen handbereik. En dat leidt toch af. Soms stop ik hem bewust weg. Hij staat op stil maar als-ie ‘bzzz’ doet, wil ik toch kijken, hè.
Herkenbaar, daarom zet ik m ook vaak gewoon lekker op stil.
Ik heb ook altijd mijn meldingen uit staan. Werkt toch het prettigst.
Heerlijk!
Dat van Instagram wist ik niet, dank voor de tip! Ik heb wel een app die mijn tijd bijhoudt, maar die gooit Insta altijd bij Chrome. Gebruik gemiddeld 18 minuten per dag insta, dat valt mee (gebruik hem ook alleen voor onze boekwinkel, privé plaats ik niet zo vaak iets).
Ik probeer juist werk & privé niet teveel te scheiden, want dat maakt mijn leven makkelijker heb ik ontdekt ;-)
Wat grappig dat het voor jou zo juist weer beter werkt, zo heeft ieder z’n eigen manier. En 18 minuten is echt wel netjes, lekker bezig!
Die niet storen modus, is wel handig Ilona.
Oh dat van die timer lijkt mij handig zeg! En Google Calendar gebruik ik zelf ook naast mijn bj en werkt heel fijn!
Het is echt ideaal inderdaad!
Leuk, ik gebruik mijn telefoon ook aardig op deze manier. Naast de papieren planner heb ik de Google agenda, die ik zeer praktisch vind. Meldingen van apps heb ik minimaal aanstaan en ik probeer de tijd op mijn telefoon te beperken als ik werk.
Slim dat je je meldingen hebt beperkt, werkt voor mij ook wel heel goed.
Ik heb mijn smartphone standaard op niet storen staan, dus ik heb er geen last van : )
Herkenbaar dit. Bij mij staat het geluid van mijn mobiele telefoon altijd uit. Verder komen er alleen meldingen van appjes in de balk bovenin. De rest staat allemaal uit. Wat betreft werk heb ik er twee jaar geleden voor gekozen om over te stappen op twee simkaarten. Was ik heel blij mee. Dan kon ik er op bepaalde tijden voor kiezen om werk gewoon niet te zien. Ik kan namelijk beantwoorden niet uitstellen, raakt mijn hoofd van in de war;).
Heerlijk, zo weinig meldingen. Twee simkaarten is inderdaad ook wel heel slim!
goed bezig