Balans in je planning | Zo doe ik dat

balans planning 1

Als ik ergens goed in ben, is het wel het zo vol mogelijk plannen van mijn dag, om maar zoveel mogelijk gedaan te krijgen. Alleen daarbij verlies ik mijzelf nog wel eens compleet uit het oog. Tot ik startte met een compleet andere manier van plannen, waardoor de balans eindelijk wat terugkeerde.

Minder energie

Ik kwam net uit opname en liep keihard tegen mezelf aan. Ik putte mezelf uit en kon niet meer, en zo belandde ik op een zaterdag op de spoedpoli. Waar ik een onwijs waardevol gesprek had met een hulpverlener.

Op het moment dat je gezond bent en goed slaapt, start je je dag vaak met volle energie. In de loop van de dag daalt je energie, van 100 tot aan ongeveer 40. Als het tijd is om naar bed te gaan kan je je vervolgens weer opladen.

Maar als je ziek bent, last hebt van een depressie of bijvoorbeeld een burn-out, start je je dag al met veel minder energie. En de energie is dus veel sneller op. Het is daarom de kunst om gedurende dag rustmomenten in te bouwen, om op deze manier op te kunnen laden.

balans in je dag plannen 2

Uiteindelijk zal je zien dat als je gedurende de dag meer rust inbouwt, je het uiteindelijk ook langer volhoudt. En misschien wel weer beter in je vel komt te zitten.

Balans in je planning

Ik kreeg hierbij de opdracht aan de slag te gaan met de volgende methode:
Je deelt je dag in in drie blokken; ochtend, middag en avond.
De avond houd je vrij voor ontspanning. De andere blokken mag je gebruiken voor taken. Maar hierbij plan je maximaal 1 taak in per blok, om vervolgens rust te pakken. Het is hierbij de kunst zelf aan te gaan voelen of je je taak een kwartier, een uur of misschien wel twee vol kan houden.

balans in je dag plannen 3

Toen ik dit hoorde, schrok ik me dood. Want even snel rekenen vertelde me dat ik ‘slechts’ 12 blokken zou hebben om activiteiten te ondernemen. De zondag houden we namelijk vrij, als bijkom/chill dag.

Maar het voordeel van ‘slechts’ 12 blokken is, is dat het makkelijker wordt om prioriteiten te stellen. En dat je -in mijn geval- veel minder tijd hebt om perfectionistisch bezig te zijn.

Waar ik eerst schrok, kan ik nu trots aan anderen vertellen hoe helpend dit systeem is voor mij. Ik loop mezelf niet voorbij maar leer beter te luisteren naar wat mijn lichaam (en hoofd) aan kunnen. Mijn week is ontzettend overzichtelijk en ik heb meer tijd voor dingen die ik fijn vind. Want rusten ook ook prima het lezen van een boek, tekenen of zelfs boksen zijn. Als je maar iets doet waardoor je weer even oplaad.

Lees ook: Luisteren naar je gevoel | Maar hoe dan?

En ik hoop op deze manier een methode te kunnen delen die voor mij tot nu toe zeer succesvol is. En ja, ik had een week dat ik me er niet aan hield, in verband met deadlines. Maar ik gaf mezelf de week erna de tijd om er van bij te komen. Dit systeem zorgt er voor dat je hier veel bewuster mee omgaat, in plaats van maar ‘gewoon’ door blijft rennen.

Omdat een beetje balans geen kwaad kan, helemaal in deze tijden. Meer over dit avontuur heb ik ook in een highlight op mijn Instagram staan.

Liefs,
Ilona

18 thoughts on “Balans in je planning | Zo doe ik dat

  1. Wat een waardevolle tip. Ik sprak er laatst met mijn buurvrouw over. Zij zei ook al dat ze met haar kinderen een strak schema heeft en er niet van afwijkt. En dat ze daarom wel eens wandelen als het regent. Met laarzen en regenjasjes trouwens te schattig. Heb je niet dat je toch teveel gaat plannen?

    1. Wat leuk! Ik merk dat door ik echt maar 1 activiteit plan ik niet te snel te veel plan. En als het wel gebeurd dan merk ik het vrijwel direct en is het de dag erna rustiger aan doen.

  2. Dankjewel voor het delen! Ik plan ook wel met die blokken, maar plan nog te veel activiteiten in één blok denk ik. Je zet me aan het nadenken. Heel mooi om te lezen hoe goed dit voor jou werkt.

  3. Heel goed systeem. Ook ik neem vaak te veel hooi op mijn vork, maar gaande weg, schrap ik dan weer wat. Met gevolg dat het goed gaat, alleen schuiven er steeds weer dingen door, dat stoort me. Dus daar moet de balans nog weg verbeterd. Verder is active ontspanning heel belangrijk. Dat doe je goed!

  4. Wat goed dat je dit hebt veranderd. Ik schrijf sinds een half jaar elke ochtend mijn intenties op van de dag en daar staat ook een vraag: “Wat kan er mis gaan vandaag en hoe los ik dat op?” En ik merkte dat hier héél vaak op schreef: “Dat m’n planning niet af komt.” Dus toen heb ik mijn planning ook wat omgegooid en nu heb ik elke dag 3 taken die ik móet doen en de rest is minder belangrijk. Dat werkt een stuk rustiger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *