Even ontprikkelen: Dit helpt mij

Wellicht was je het al een keer tegen gekomen, misschien ook niet. Maar ik heb autisme. Wat voor mij betekent dat ik best snel overprikkelt raak. Waarin ik overigens zeker niet de enige ben, ook zonder autisme is dit in onze razendsnelle wereld vaak een dingetje. Daarom vandaag een paar auti proof tips om weer even bij jezelf te komen.

ontprikkel autisme hoogstensitief hsp

Zoek de rust op

Wat vaak goed helpt is om echt even uit de situatie te gaan. Ga even naar buiten, haal een frisse neus en zoek heel even de stilte op. Je kan er zelfs voor kiezen je even terug te trekken op het toilet, als dit op dat moment de rustigste plek is.

Koptelefoon op

Wat ook fijn kan zijn is om even je koptelefoon op te zetten. Met je favoriete muziek om je even af te sluiten van de wereld, of puur om de buitenwereld even te dempen. Kijk hierin vooral wat het beste werkt voor jou en wat op dat moment fijn is.

Lees ook: Balans in je planning | Zo doe ik dat

Verzwaringsdeken

Wat ook heel goed kan werken is de (inmiddels) wel bekende verzwaringsdeken. Deze helpt niet alleen bij een betere nachtrust maar kan ook ideaal werken op het moment dat je even te veel prikkels om je heen hebt.

Ademhaling

Even helemaal terug naar de basis met een ademhalingsoefening, de ideale manier om je rust weer even terug te vinden en de focus te verleggen van wat er buiten je gebeurd naar wat er in je lichaam gaande is. Ideaal om rustiger te worden en te ontprikkelen.

Prikkelvrije tijd

Het kan ook enorm helpen om tussen afspraken in van te voren tijd in te plannen waarin je je kan terugtrekken en even vrij kan zijn van prikkels. Om op deze manier weer even bij te komen en je op te laden voor een nieuwe lading prikkels.

Wat vind jij fijn bij overprikkeling?

Liefs,
Ilona (gaat tegenwoordig door het leven als smurfje)

8 reacties

  1. Goede tips. Heb eens even bij een verzwaringsdeken gekeken, omdat ik vooral zomers niet geweldig slaap. Ik kan dan alleen maar onder een laken liggen, om het niet te warm te krijgen. Terwijl ik in de winter onder mijn dekbed prima slaap.
    Ik ben bang dat zo’n verzwaringsdeken ivm de warmte dus niet de oplossing voor mij is.

  2. Ik ben minder gaan werken enerzijds omdat ik met minder geld rond kan komen en anderzijds omdat ik meer wilde doen wat ik leuk vind en waar ik dus mijn rust in kan vinden. Ik kijk ook minder tv en lees meer en wil wel eens een uurtje gaan fietsen om wat rust te vinden. Overigens denk ik dat mijn prikkels heel wat minder zijn dan de jouwe. Die verzwaringsdeken ga ik eens opzoeken, ben benieuwd.

  3. Fijn lijstje met fijne tips! Als ik overprikkeld raak/ben dan gaat mijn telefoon op stil (vaak de boosdoener) en ga ik iets doen waarvan ik tot rust kom. Dat kan een hersenloze serie of film zijn of aan tafel diamond painten. Twee totaal verschillende dingen, maar vind ik fijn om te doen. Dan kan ik me even terug trekken in mijn eigen wereldje.

  4. Die tips zijn goed voor iedereen, denk ik. Of zouden er echt mensen zijn die al die prikkels constant wél kunnen hebben? Ik vind muziek luisteren met mijn koptelefoon op lekker. En dan het liefst in het donker.

  5. Komt me bekend voor. Gelukkig is het leven en mijn leven hier minder hektisch, dus kan ik het zelf goed op orde houden. Maar volle en drukke winkelcentra, hoeven vsn mij niet. Succes!

  6. Dat blauwe haar staat je echt heel goed! Ik heb inderdaad ook wel eens de wc opgezocht als rustige plek. En ik zorg ervoor dat mijn agenda niet te vol raakt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *