Mijn tips tegen een winterdip

Ondanks dat ik ontzettend van de herfst en winter houd, heb ik -net als veel andere Nederlanders- vaak toch wat last van de kortere dagen. Het wordt later licht, is vroeger donker en de vitamine D is vaak ver te zoeken. Daarom vandaag een aantal tips tegen de jaarlijks terugkerende winterdip.

herfstfoto 6

Naar buiten

Ondanks dat de zon zich minder laat zien, blijft het van belang om lekker naar buiten te gaan. Met de gure wind en de regen, is het misschien niet altijd even aantrekkelijk. Maar de vitamine D is toch echt wel buiten te vinden. Wist je trouwens dat je het beste ‘s ochtends het licht mee kan pakken, zo word je ook nog eens beter wakker.

Kunstmatige vitamine D

Mocht het je door je werk of school niet lukken om voldoende licht mee te pakken, dan kan je dit ook kunstmatig toevoegen. Zelf slik ik bijvoorbeeld vitamine D (zowel op als zonder recept verkrijgbaar) en heb ik een tijdje ‘s ochtends achter een lamp gezeten. Dit laatste leek voor mij weinig effect te hebben, maar ik hoor er meestal toch wel goede verhalen over! En ik kan uit ervaring zeggen dat een beetje extra vitamine D een groot verschil kan maken voor een eventuele winterdip.

antidepressiva winterdip

Blijf in beweging

Ik weet dat het altijd erg verleidelijk is om lekker weg te kruipen om de bank. Het is echter wel heel goed voor je om in beweging te blijven. Zelf fiets ik bijvoorbeeld altijd naar het station, en weer vanaf het station naar school. Ja ook als het regent. Stiekem vind ik fietsen ook echt heel lekker.

Lees ook: Berg op, berg af | Gedicht

Eet gezond

Vitamine D zit dan wel niet in je eten, maar gezond eten blijft belangrijk. Op deze manier zorg je ervoor dat je minder vatbaar bent voor ziektes en zit je vaak ook net wat beter in je vel.

lampjes 1 denneappels diy herfst

Wees dankbaar

Schrijf elke dag een aantal dingen op, waar je van genoot of waar je dankbaar voor bent. Op deze manier focus je je meer op de positieve punten en zal je dit ook meer waarderen.

Wat helpt voor jou goed tegen een eventuele winterdip?

Liefs,
Ilona

Volg me
Instagram | Facebook | Pinterest | Bloglovin’

23 reacties

  1. Vitamine d gebruikt heel lang al. Heel goed. Lichtjes in huis is ook belangrijk om hebben. Vooral windlichtjes geeft toch rust gevoel. Winter is zeker niks aan. Goede tips.

    1. In het geval van vitamine D (en B12) is dit niet helemaal waar. De belangrijkste bron van vitamine D is de aanmaak in de huid onder invloed van zonlicht. Dus te weinig zonlicht (wat je hier in de winter al snel hebt) kan we degelijk zorgen voor een vitamine D tekort, ook als je gezond eet.

    2. Daar heb je grotendeels gelijk in, alleen mijn lichaam neemt helaas heel slecht vitamine D op, maar naast dat slik ik verder geen vitamines en eet ik inderdaad gewoon goed en gezond

  2. Ik had altijd best veel last van een winterdip, maar afgelopen winters ging ik elke ochtend 20 minuten wandelen en dat scheelt echt! En soms gaan we ook gewoon in kou lekker naar het bos, als je je goed kleedt is dat heerlijk en je pakt lekker veel zon :-)

  3. Wat een fijne tips! Ik slik multi-vitamine en ik merk dat dat erg goed werkt.
    Daarnaast werkt voor mij regelmatig een zonnebank pakken ook erg goed!
    En voor jezelf goed zorgen, door bijvoorbeeld een sauna dag.

    Liefs,
    Evelien

  4. Wat een mooie tips. Ik heb altijd heel veel last van de winterdip en pas eigenlijk alles toe. Dit jaar voor het eerst toegevoegd aan de lijst: veel kleur dragen. Ben benieuwd of ‘t gaat helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *