Omgaan met negatieve gedachten

De een heeft er meer last van dan de anderen maar we hebben ze allemaal: negatieve gedachten. Ze plagen je als je -eindelijk- in je bed ligt, of ze komen uit het niets aanwaaien als je lekker bezig bent. Je kan er echter heus wat tegen doen, in plaats van meegaan in de gedachtestroom.

omgaan met negatieve gedachten 1

Ombuigen in een positieve gedachte

Negatieve gedachten zijn vaak erg zwart-wit en daardoor kan je de gedachtes vaak nog prima uitdagen. In plaats van ‘shit, dit project is helemaal mislukt‘, kan je bijvoorbeeld denken ‘dit project is dan niet gelukt, maar ik heb er wel mooie leerpunten uit weten te halen.

Ik ben zelf ook iemand die erg zwart-wit kan denken. Alles is helemaal kut, volledig mislukt of ik ben helemaal niks waard. Vaak zijn deze gedachten echter ook niet waar. Niets is helemaal zwart-wit, aan een negatief iets is (bijna) altijd ook iets positiefs te vinden. Dus ga hier naar op zoek!

Plan een piekermoment in

Dit is een tip die ik meekreeg van mijn psycholoog en die ik ook nog steeds gebruik. Ik plan namelijk mijn piekermomenten in. Op het moment dat ik overdag negatieve gedachten/piekergedachten signaleer herinner ik mezelf eraan dit door te schuiven naar mijn ingeplande piekermoment ‘s avonds. Dan mogen mijn gedachten even alle kanten op gaan, maar de rest van de dag probeer ik me er bewust niet mee bezig te houden.

omgaan met negatieve gedachten 2 illustratie studio ilonaa

Schrijf het op

Soms kan het al ontzettend helpen, om de gedachten waar je mee worstelt, op te schrijven. Je hoeft er niet per se direct iets mee te doen. Je kan het bewaren om later terug te lezen, of om aan iemand anders te laten lezen. Het kan er soms ingewikkeld aan toe gaan daarboven, dus soms is het al fijn om alles even geordend op een rijtje te zetten.

Lees ook: Echt even de tijd nemen voor jezelf | 5 tips

Zoek afleiding

Soms kan het ook gewoon even heel goed helpen om jezelf even af te leiden van de negativiteit in je hoofd. Ik deelde laatst op Instagram al mijn tip om crisis kaarten te maken. Ik ben van plan hier nog een apart artikel aan te wijden. Maar het idee is simpel, verzamel activiteiten die je kan doen op het moment dat het niet goed gaat. Pak een kaartje en ga datgene wat er op staat ook domweg doen. Even afleiding zoeken van de chaos in je hoofd.

Hoe ga jij om met je negatieve gedachten?

Liefs,
Ilona

26 thoughts on “Omgaan met negatieve gedachten

  1. Oei, negatieve gedachten zijn echt monsters soms! Ik probeer tegenwoordig na te gaan in hoeverre die gedachten realistisch is. Wanneer dit niet zo is en ik weer eens beren op de weg zie (of van een mug een olifant weet te maken) dan kan ik het wat makkelijker los laten.

  2. Ik kan flink piekeren hoor en wat voor mij helpt is te bedenken wat nou het ergste is wat er zou kunnen gebeuren. Doordat ik daarover na ga denken kom ik vaak achter dat het wel meevalt en probeer ik er toch wat positiefs van te maken.

  3. Wat een goede punten! Ik was vroeger echt een mega piekeraar maar de laatste tijd gelukkig niet echt meer, weet eigenlijk niet hoe ik dat voor elkaar heb gekregen maar vooral me op andere dingen focussen denk ik. En de vraag: Kan ik er iets aan doen? Ja > doe het. Nee > laat het los, helpt me.

  4. ik ben (gelukkig) niet zo’n piekeraar. Maar ik kan mezelf wel wakker houden met allerlei goede ideeΓ«n en wilde plannen. Misschien wel een goed idee om ze op te schrijven. Ik zal eens een schriftje naast mijn bed leggen…

  5. Beseffen dat gedachten maar gedachten zijn en ze niet te geloven. Dat ook tegen ze zeggen: je bent maar een gedachte, ik geloof je niet, klets maar.
    Blijft het toch hangen, schrijf ik erover, doorschrijven tot je bij de wortel komt. Dat maakt veel helder.

  6. Ik schrijf elke avond in mijn dagboek en meestal is dat ook de plek waar ik mijn ei kwijt kan. In het begin was dat in de praktijk niet echt helpend, maar nu merk ik wel dat ik opgeluchter ben als ik mijn dagboek volgeschreven heb. Voor mij werk schrijven sowieso heel goed. Beter dan praten. Al zal ik met echt zware piekergedachten alsnog naar iemand die ik vertrouw gaan

  7. Piekermomenten werken bij mij niet, omdat ik het gepieker helaas niet uit kan zetten gedurende de dag. Schrijven en afleiding werken bij mij wΓ©l heel goed. En een boek. Duurt uren om er dan lekker in te komen, maar als ik eenmaal in het verhaal zit, vind ik het heerlijk dat ik even niet met m’n eigen gedachten bezig hoef te zijn, maar met die van de schrijver;).

    1. Ik moet zeggen dat ik het ook niet uit kan zetten, maar ik probeer er wel voor te zorgen me er niet te veel mee bezig te houden, werkt ook niet altijd maar, ik doe mijn best, haha. En fijn dat afleiding zoeken je wel zo goed helpt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *