Piekeren | 10 Tips om piekeren tegen te gaan

Je kent het wel, het is tijd om naar bed te gaan en je hoofd stopt maar niet met malen. Of je wil lekker aan de slag, maar je hoofd wil je de rust niet gunnen. Je blijft maar piekeren over die stomme opmerking die je maakte. Vandaag een aantal tips om dit soort vermoeiende gedachtegangen te doorbreken.

tips tegen piekeren illustratie

Ik schreef al eerder een artikel over het tegengaan van negatieve gedachten. Hierin omschrijf ik uitgebreider hoe je met negatieve gedachten om kan gaan, wat natuurlijk in het verlengde van piekeren ligt. Vandaag komt ik echter met meerdere, korte tips. Dus check zeker dat artikel even voor wat meer informatie en uitgebreidere tips.

Lees ook: Omgaan met negatieve gedachten

Tegen piekeren kan je…

..steun zoeken en erover praten. Door je gedachten te delen kunnen ze lichter worden.
…je problemen aan gaan. Stop met piekeren voor je begonnen bent. En kijk waar de gekozen weg je heen brengt.
…je voorbereiden op het ergste en hopen op het beste. Hoop sterft als laatste.
…jezelf bezig houden met simpele activiteiten. (nogmaals, check het bovenstaande artikel.)
…kijken waar je dankbaar voor bent. Je focussen op het positieve in je leven en hier even bewust bij stilstaan.

even zeuren over deel 5 foto 2

…leren te ontspannen. Bijvoorbeeld met ademhalingsoefeningen.
…luisteren naar muziek. En als je helemaal los wilt gaan ook meezingen en je echt op de tekst focussen.
…het van je afschrijven. Soms kan je beter reflecteren als het op papier staat.
…een beslissing nemen. Niet langer nadenken over A of B, maar daadwerkelijk een van de twee kiezen.
…jezelf toestaan te piekeren, voor een korte tijd. En jezelf hierna dus ergens anders op focussen.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. En vergeet niet, piekeren is zonde van je tijd wanneer je je er te lang mee bezig houdt. Laat de gedachten voorbij komen en ook weer gaan.

Liefs,
Ilona

20 thoughts on “Piekeren | 10 Tips om piekeren tegen te gaan

  1. Ik heb er gelukkig zelden last van. Ik lig meer wakker van ge-wel-dige ideeën die op een of andere manier ‘s morgens toch minder lijken. Maar áls ik pieker, vraag ik mezelf af wat het érgste is dat er kan gebeuren. En dan blijkt het best mee te vallen.

  2. Fijne tips! Vooral ademhalingsoefeningen en yoga werken voor mij heel goed. Maar net wat jij benoemt, muziek kan ook een enorme uitlaatklep zijn of gewoon eens even lekker klagen. Zelf ben ik ook echt een piekeraar, dus je tips zijn zeker welkom!

  3. Ik pieker altijd als ik in bed lig. Zo vervelend, want slapen wordt dan een stuk lastiger. Ik heb mij voorgenomen om dingen in mijn telefoon te zetten die ik graag kwijt wil. En dan denk ik; ik zie morgen wel verder.

  4. Oh hier heb ik echt wat aan. Ik kan soms zo moe worden van mezelf omdat ik erg aan het overdenken ben. Natuurlijk altijd op de meest slechte momenten, zoals voor het slapen gaan.

  5. Heel herkenbaar. Ik ben zelf echt een overthinker. Ik probeer de laatste tijd vooral te denken: ‘ja, wat als het ergste zou gebeuren? Vergaat de wereld dan?’ Hierdoor kan ik de situatie vaak relativeren. Ik maak problemen vaak veel groter in mijn, dan nodig is. Dit kost enorm veel negatieve energie, wat totaal onnodig is. Het leven zal lopen, zoals het loopt. Dit probeer ik in m’n achterhoofd te houden.

  6. Piekeren is echt van mijn best ontwikkelde ‘talenten’. Zucht. Ik herken veel van de tips. Het is voor mij alleen (helaas!) wel zo dat ik er niet één kan kiezen die ‘altijd werkt’. Steeds weer ‘kiezen’ dus uit al die tips.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *