Tips om de dag door te komen na een slechte nacht

Met een berg trauma’s is het niet zo gek dat ik ervaringsdeskundige ben op het gebied van slecht slapen. Ik heb eigenlijk elke nacht wel nachtmerries en doorslapen is er dan ook niet bij. Maar soms heb je van die nachten die echt goed beroerd zijn. Daarom vandaag een aantal tips om zo’n dag net wat liever voor jezelf te zijn en goed voor jezelf te zorgen op deze dagen.

Ga toch uit bed

In bed blijven liggen ga je je niet beter van voelen. Dus hup, toch maar aan je dag beginnen en je bed uit gaan. Gun jezelf de tijd even wakker te worden maar begin wel aan je dag.

Ga wandelen

Frisse lucht is ontzettend goed om mee wakker te worden en heeft ook een positief effect op je hersenen. Daarnaast zorgt beweging er ook voor dat je je actiever gaat voelen. Sporten zorgt er daardoor ook goed voor dat je meer energie krijgt, door alle stofjes die hierbij vrij komen.

Powernap

Echt een beroerde nacht nacht achter de rug? Dan kan je ook altijd even wat slaap pakken op het begin van de middag. Doe dit niet te laat en niet te lang, zodat je wel in een ritme blijft. Maar even wat extra rust pakken na een slechte nacht is nooit een slecht idee. Al is het een half uurtje liggen of even ontspannen.

Drink en eet gezond

Van (snelle) suikers krijg je suikerdipjes dus is gezond eten aan te raden. Daarnaast zorgt voldoende water drinken ook voor een fitter gevoel. Goed voor je lijf zorgen dus!

Muziek

Activeer jezelf met een lekkere beat. Muziek kan je helpen je taken wat langer vol te houden en je een boost geven aan de dag te beginnen. Dus gooi die muziek aan en ga ervoor.

Licht

Zorg ervoor dat je voldoende daglicht krijgt. Naast dat dit goed is voor je dagritme geef je je lichaam zo ook het signaal dat het tijd is om aan de dag te beginnen en wakker te worden.

Maak je niet te druk

Probeer je niet te druk te maken om de volgende nacht. Dat afgelopen nacht moeilijk was zegt niets over de nieuwe nacht. Positieve vibes en hopen dat je na een slechte nacht extra lekker slapen kan.

Wat doe jij na een slechte nacht?

Liefs
Ilona

7 reacties

  1. Vooral je laatste tip is er eentje die ik goed moet onthouden. Ook vandaag heb ik weer gemerkt dat ik prima kan functioneren als ik niet zo fit ben, maar me er gewoon niet te druk om maak.

  2. Hele goeie tips! Helaas doe ik vaak precies het tegenovergestelde. Ik drink vooral (te) veel koffie en ben echt niet te genieten. Wandelen is dan inderdaad altijd wel goed, maar pfoe, wat een uitdaging is dat dan soms.

  3. Grappig, ik doe dezelfde dingen en dat werkt bij mij ook. Vooral die wandeling helpt soms om goed wakker te worden. Oké, niet altijd, maar toch;). En hoera voor de powernap!

  4. Ik slaap bij vlagen ook heel slecht. Nu bijvoorbeeld omdat ik i.v.m. de warmte mijn dekbed niet op mijn bed heb liggen. Ik mis ‘m :-(
    Ik vind een stukje wandelen wel een goede tip! Dat geeft wel energie, ja. Zelf probeer ik vooral bezig te blijven.

  5. Ik weet niet hoe ik slaap.ik verwerk snacht,s informatie,alles!,er wordt
    Jaren onderzoek gedaan hoe autisten slapen.ik draai heel veel.ik heb het leo kanner syndroom,299:00.met een onmeetbaar iq.ik ben slim,op mijn autistisch manier(zeker niet,normaal of hoog begaafd).ik ben een vechter.vr davina

  6. Allemaal hele leuke tips, maar als je na een slechte nacht gewoon naar je werk moet heb je er bar weinig aan. Ik heb toevallig vannacht ook niet goed geslapen. En nu moest ik er toch om 6.30u uit omdat ik zo naar mijn werk moet. Voormij dus niet de tijd om rustig wakker te worden, geen wandeling of powernap in de middag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.