Tips om jezelf te herpakken als je je down voelt

We kennen allemaal mindere periodes in het leven. Onze stemming is nou eenmaal niet rechtlijnig en beïnvloedbaar. Dit betekent echter ook dat je jezelf een beetje kan helpen op de momenten dat je je down voelt. Daarom vandaag een aantal tips om jezelf te herpakken wanneer jij je down voelt. Omdat we deze momenten allemaal ongetwijfeld zullen herkennen.

Nieuwe dag, nieuwe kans

Deze mentaliteit is iets wat ik heel erg meekrijg op de woongroep waar ik nu woon. En ik kan je vertellen dat het een hele fijne insteek is. Hoe rot je dag ook was, wat er ook is gebeurd of wat je ook hebt gedaan, morgen is er altijd weer een nieuwe dag. Een dag om het anders te doen. Opnieuw te beginnen en er weer voor te gaan. Een nieuwe dag, een nieuwe kans. Elke dag weer.

liever zijn voor jezelf 3

Praat

Het is niet altijd even makkelijk, maar als je je down voelt kan het goed zijn hier met iemand over te praten. Dan hoef je er niet alleen mee te lopen. Daarnaast kan iemand je steunen, er voor je zijn en heeft iemand anders soms ook nog eens een andere kijk op dingen. wat soms erg helpend kan zijn.

Schrijf het op

Lukt praten niet goed maar zit je wel vast in je hoofd? Probeer het op te schrijven. Of dit nou acht kantjes woorden of een vel met enkel steekwoorden, het gaat er om dat het uit je hoofd is. Dat er overzicht ontstaat en je weet wat er gaande is. Dit kan ontzettend helpen om er anders naar te kijken of het simpelweg even te parkeren.

Lees ook: Vertrouwen in jezelf | 8 tips voor meer zelfvertrouwen

Ga naar buiten

In de buitenlucht zijn werkt ontzettend helend. Het is dan ook echt een aanrader om even lekker de frisse lucht op te zoeken. Helemaal met dit weer. Pak wat zon mee, wandel een lekker stukje of ga ergens rustig zitten. Even een andere omgeving en wat beweging kunnen een mens veel goeds doen.

hoe overleef ik therapie

Let it be

Soms is het ook even niet anders. Dan voel je je even rot en dan is dat zo. Geef jezelf dan de ruimte hiervoor en laat het er uit als dit lukt. We kunnen ons niet altijd goed voelen dus ook negatieve emoties moeten de ruimte krijgen.

Wat doe jij als je je down voelt?

Liefs
Ilona

10 reacties

  1. Wat fijne tips zijn het.
    Zal het hart nodig hebben in de winterse dagen als ik meer en meer mijn ouders ga missen.
    Vlede maand is mijn mama plots overleden en mijn papa is al 7jaar van me heen.

  2. Goeie tips. Soms moet je jezelf ook gewoon even de ruimte en de tijd geven. Ik hoef ook niet de hele tijd heppy-peppy te zijn. Dat scheelt voor mij al heel veel. Maar wat mij vooral helpt, en wat ik niet vaak genoeg doe, is kleine dingen ook echt vieren, als iets heel goed gaat of als ik een ‘geluksmomentje’ heb. Volgens mij maakt dat voor mij veel verschil: focus op de mooie en goeie dingen, de ‘wins’ en de hoogtepunten. Dat die er niet altijd zijn is geen punt, dat snap ik. Maar ergens altijd iets vinden waar je wel blij om kan zijn, dat is nog wel eens een uitdaging. Wandelen is trouwens altijd leuk :)

  3. Mooie tips en fijn om eventjes dit als reminder te lezen. Soms vergeet je eigenlijk deze simpele dingen wanneer het juist wat minder gaat.

  4. Helemaal eens met de tips! Ik merk zelf altijd dat buitenlucht en beweging helpt – of dat nou een lange wandeling of een workout is. En dan helpt één keer nog niet echt, maar als ik een tijdje doorzet merk ik altijd dat het wonderen voor mijn mentale gezondheid doet.

  5. Mooi artikel met herkenbare tips. ‘Let it be’ vind ik vaak nog wel lastig, maar praten of schrijven helpt mij ook wel weer om het er te laten zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *