Een betere nachtrust | 5 tips

Als je niet goed in je vel zit, maar ook als je je wel goed voelt, is een goede nachtrust ontzettend belangrijk. Het kan er voor zorgen dat je net wat beter in je vel zit en de dagen een stuk beter en uitgeruster begint. Daarom deel ik vandaag een aantal tips om voor een betere nachtrust te zorgen.

tips betere nachtrust beter slapen

Creëer een avondroutine

Op het moment dat je een vaste avondroutine creëert, gaat je lichaam dit herkennen. Je lichaam weet dan op een gegeven moment dat het bijna tijd is om te gaan slapen. Het helpt dus ontzettend om elke avond hetzelfde te doen. Bijvoorbeeld een kop thee drinken, lekker op de bank kruipen met een boek en vervolgens je klaarmaken voor bed.

Geen beeldschermen

Deze tips heb je waarschijnlijk al vaker voorbij zien komen, maar ik deel ‘m toch nog even met je. Zelf leg ik mijn telefoon na acht uur altijd weg, maar mijn laptop gebruik ik wel. Wel gebruik ik hierbij de (standaard ingebouwde) nightshift van Apple. (Instellingen > beeldschermen > night shift) Op deze manier filter je de blauwtinten eruit, welke normaal je brein een seintje geven dat het tijd is om wakker te worden. Op het moment dat je wel nog actief blauwe beeldschermen gebruikt, duurt het voor je lichaam dus veel langer om in de slaapmodus te komen.

omgaan met negatieve gedachten 2 illustratie studio ilonaa

Thee

Er bestaan een hoop rustgevende theesoorten, die de slaap kunnen bevorderen. Deze zijn vaak gebaseerd op natuurlijke producten, dus je kan ze zonder problemen drinken. Mijn moeder zweert bijvoorbeeld bij de Slaap lekker thee van de Jumbo.

Lees ook: Omgaan met negatieve gedachten

Melatonine

Daarnaast zou je ook eventueel melatonine bij kunnen slikken, dit is een lichaamseigen stof die het slaperige gevoel aanwakkert. Het is gewoon verkrijgbaar bij de drogist of de apotheek, maar je kan het eventueel ook op recept krijgen.

Mocht het slapen -ondanks alle maatregelen- toch een probleem voor je zijn, kan een bezoekje aan de huisarts nooit kwaad. Ik slik zelf verschillende soorten medicijnen voor het slapen, omdat ik ernstige slapeloosheid had door mijn depressie. Wat dat betreft kan dit dus ook een goede, tijdelijke oplossing zijn.

betere nachtrust tips beter slapen

Ontspanningsoefeningen

Mocht je de slaap toch niet kunnen vatten vanwege terugkerende gedachten of een te druk hoofd, kunnen ontspanningsoefeningen ook een uitkomst bieden. Van een bodyscan tot aan mediteren, of simpele ademhalingsoefeningen, het kan allemaal een goede manier zijn om uit je hoofd te komen en de rust terug te vinden.

Wat doe jij om te zorgen voor een betere nachtrust? En zou je het interessant vinden meer te lezen over ontspanningsoefeningen? Ik ken er genoeg inmiddels, haha.

Liefs,
Ilona

25 thoughts on “Een betere nachtrust | 5 tips

  1. Ik lees in bed voor het slapen gaan. Altijd. Hoe laat ik er ook in lig (dadelijk ook nog, ja ?). En dan bij voorkeur met een bak thee erbij. Niets slaapt zo lekker als een warm buikje vol thee. Als het dan nóg niet lukt (omdat ik in bed allerlei leuke plannen bedenk) denk ik aan mijn Pilatesjuf die ons na iedere les laat ontspannen door je op je ademhaling te richten en je hele lichaam te ontspannen. ‘Ontspan je voeten, ontspan je benen, ontspan je rug…. Zzzzzz’

  2. Meestal slaap ik wel goed.
    Soms, heel soms, slik ik een halve oxa als ik eens een paniekaanval heb.
    Het zijn geen echte paniekaanvalllen, maar ben op zijn tijd soms bang.
    Niet zo gek gezien mijn ziekteverleden.

  3. Ik ben een lichte, moeilijke slaper dus ik herken veel tips wel, maar ik vind het nog steeds hele goede! Ik heb er bijvoorbeeld nooit bij stilgestaan dat ik op mijn laptop ook die nightshift kon aanzetten: mijn iPhone doet het vanzelf maar die gebruik ik veel minder ‘s avonds. Thee doe ik niet want dan moet ik plassen ‘s nachts dus dat is geen oplossing, haha. Ik heb van de huisarts wel slaapmedicatie gekregen maar die probeer ik zo weinig mogelijk in te nemen en nooit meer dan drie avonden na elkaar in te nemen om die verslavende werking te vermijden, maar slaap is een lastig en complex ding … Die ademhalingsoefeningen zou ik wel interessant vinden trouwens!

  4. Fijne tips! Ik slaap gelukkig de laatste tijd goed, maar dat is wel eens anders geweest. Rustgevende thee ga ik alsnog proberen, neem elke avond al een kopje thee dus zeker het vervangen / proberen waard!

  5. Ik heb altijd veel moeite om in slaap te vallen, maar ik hou er rekening mee met het naar bed gaan en ik maak me er niet te druk om (dat laatste is ook een tip, je er druk over maken werkt niet echt ontspannen). Verder doe ik ook een beetje wat jij omschrijft. Via mijn meditatie app heb ik ook een aantal onspanningsoefeningen die ik in bed kan doen. Maar ik vind het ergens ook wel lekker dat je zo dagelijks een moment hebt om even rustig na te denken over dingen (gelukkig pieker ik niet veel).

  6. Ik leg ook mijn telefoon uiterlijk om 8 uur weg, en op mijn laptop werken doe ik ook niet meer op doordeweekse avonden. Ik merk dat ik daar veel te onrustig van word.

  7. Goede tips! De ene avond kom ik beter in slaap dan de andere. Vaak komt het doordat ik mijn hoofd te vol heb. Bij mij helpt het dan heel erg om niet meer op mijn telefoon te kijken. Dus het klopt helemaal wat je zegt.

  8. Goede tips. Bij mij laat mijn hoofd zich niet foppen. Ik lees vaak door tot ik echt té moe ben om nog te kunnen lezen. Dan verwacht ik in slaap te vallen, maar zodra mijn boek dicht is, gaat mijn hoofd weer aan. En dat geldt voor alles. Alles werkt, totdat ik tegen m’n hoofd zeg dat ie moet gaan slapen. Ach ja, gelukkig zijn het vaak fases.

    1. Ergens wel herkenbaar, alhoewel ik wel merk dat ik er minder last van heb sinds ik medicatie slik voor het slapen en mijn telefoon weg leg ruim van te voren, dan is mijn hoofd een stuk rustiger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *