snelle tips voor een rustiger hoofd

Nu de verhuizing voorbij is en alles langzaam zijn plekje vind, is er weer ruimte voor andere dingen. Ik doe weer leuke dingen, spreek met mensen af en ben weer aan het werk. Maar dat ik weer meer doe betekent voor mij ook standaard een drukker hoofd. Daarom deel ik vandaag een aantal praktische tips die mij helpen voor een rustiger hoofd.

Voor een druk hoofd heb je trouwens absoluut geen label als autisme of ad(h)d te hebben. Het is iets wat bij beide gevallen veel voorkomt, maar een druk hoofd hebben we allemaal wel eens. So let’s go.

Opschrijven

Vooral als je hoofd vol zit met dingen die je nog moet doen is dit een gouden tip. Pak een boekje en maak een lijstje. Ik zelf leef met lijstjes want wat op papier staat kan uit het hoofd. Het heeft dan letterlijk een plekje. En zodra de tijd er voor is kan je er wat mee doen.

beschermd wonen wat is dat 2 rustiger hoofd

Plan

Drukte in je hoofd ontstaat vaak bij onzekerheid over of dingen wel of niet afkomen. Een planning maken kan dus ook een groot verschil maken. Op deze manier krijg je inzichtelijk wat moet gebeuren en wanneer je wat kan gaan doen.

Rustmomenten

Ondanks dat je met je drukke hoofd wellicht geneigd bent om juist door te gaan en veel af te willen maken, zijn rustmomenten essentieel. Wie een rustig hoofd wil heeft vaak balans nodig. Oftewel een verdeling tussen drukte en rust. Die verdeling is voor iedereen anders maar wel belangrijk voor wat meer rust bovenin je koppie.

Even wat anders

Afleiding kan ook altijd een goede zijn. En dan ook het liefst iets waarin je echt goed afleiding kan vinden. Dus even flink er tegenaan gaan met sporten, een middag schilderen of een andere hobby van je oppakken. Even iets om je gedachten ergens anders op te kunnen focussen in plaats van de rondvliegende brei.

Niet meer multitasken

Mocht je dit überhaupt kunnen tenminste. Multitasken kan handig zijn maar naast dat het er voor zorgt dat je beide taken minder secuur uitvoert zorgt het er ook nog eens voor dat er veel meer in je hoofd gaande is. Dus voortaan één voor één in plaats van alles tegelijk.

beschermd wonen wat is dat rustiger hoofd

Beperk informatie

Bijvoorbeeld door minder social media, maximaal 1 keer per dag het nieuws te kijken of meldingen op je telefoon uit te zetten. Ook dit kan voor een rustiger hoofd zorgen.

Lees ook: Je schermtijd drastisch verminderen | 6 tips

Noteer direct

Komt er iets belangrijks voorbij? Noteer het dan direct, dan blijft het niet onnodig in je hoofd spoken. Zoals ik al zei, op papier is uit het hoofd.

Wandel

Bewegen is effectief bewezen als manier om rust te creëren in je hoofd. Dus trek je schoenen aan, de deur achter je dicht en loop een lekker rondje. Kijk om je heen, geniet en probeer die gedachten heel even los te laten.

Hoe zorg jij voor een rustiger hoofd?

Liefs
Ilona

18 reacties

  1. Ik zweer zelf bij mijn opzet van een bullet journal, wat compleet praktisch is en geen enkele versiering nodig heeft. Gewoon lijstjes, notities en plannetjes allemaal bij elkaar in een schrift. Werkt prima voor mij. … als ik iets wil ‘versieren’ dan pak ik mijn niet-praktische agenda erbij en ga ik los met washi tape, stickers en doodles.

  2. Opschrijven helpt mij ook altijd enorm! Ik heb daar een heel systeem voor met to do’s en notities met dingen die ik niet mag vergeten, waardoor ik er niet steeds meer over na hoef te denken. Als ik dat niet doe, gaat mijn hoofd de hele dag ‘je moet dit niet vergeten, je moet dat niet vergeten’. Liefde voor lijstjes, haha!

  3. Mooie tips en ik denk inderdaad voor iedereen af en toe heel erg nodig. Hier nog een lijstjeskoningin. Voor mij geldt helaas niet dat wat ik opschrijf ook echt uit mijn hoofd is, maar ik hoef er dan in ieder geval niet óók nog eens bij te bedenken dat ik het moet onthouden. Het staat namelijk al op papier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.